stage performance // 2017

choreography, staging, script: Bert Gstettner
performance, dance, co-choreography: Arne Mannott, Ákos Hargitay, Stefan Ried
T*H junior company: Benni Angelov, Luis Aue, Max Gstettner, Myron Olev, Herbert Pirker
stage: Matthias Mollner, costume: Hanna Adlaoui Mayerl, music: Günther Rabl
assistant: Vera Skala, organisation: Claudia Bürger
production Tanz*Hotel / Art*Act Kunstverein
supported by: WienKultur, Bildrecht GmbH

In an episodic and partly bizarre way, five growing boys and three adults are looking at the world of today from their own point of view. Excesses of everyday life which is overstimulated by media versus „real life“. This kind of life needs the in-between and the art of transformation. Boys wear beards, because they wanna be like men. Grown ups acting like clowns, because they wanna play like children again. Small masterminds and big boasters becoming giants and dwarfs, but they will always be human.

They will dance, rap and make fun of everything what is actually going on in this world. No attention to global players, politicians, and wannabes. And right inside there is once own small Universe: you „like“ what you love or you become the next famous viral videostar. The performers are exploring the opposites of small–big, young–old, reality–fiction in a scenery, which is made by Matthias Mollner. The focus is on the interaction between boys and adults, which link the different generations. Music is made by Günther Rabl, it helps to be transported into a mythical world with fairy tales and fantastic places.

 

press (german):

Drei Männer und fünf Jugendliche übernehmen bei Riesenzwerge die Titanenaufgabe, gegen diesen Mahlstrom anzutanzen. Dabei beachten sie strikt eine Grundregel: Nie unlässig wirken, keinen Augenblick pathetisch oder „engagiert“ daherkommen. Das öffnet die Tore zum jungen Publikum. In Riesenzwerge sind erst einmal die Großen klein, und die Burschen mokieren sich über die Statusgeilheit der Erwachsenen: „Hier im gläsernen Tower / hab ich allein die Power …“ Der rappige Knittelsprech passt zur Lächerlichkeit der vorgeführten Popanze: Managertypen, aus denen „Präsidenten“ werden („Ich bin der große weiße Riese“) und ein Golem, der sich zur Anbetung aufstellt. Das Affentheater von Smileys und Emojis, das den Jungen die Sprache wegnimmt, kommt übergroß daher wie das Gewehr in den Händen eines Zwergerltrump, der es schafft, alle niederzumähen. Die jetzt von jenen Monstern eingefangenen Jungen, die ihre Alten entfesselt haben, werden diese später fragen, warum sie da mitgetan haben.

(Helmut Ploebst, 23.3.2017, derStandard)